Tänään, maanantaina 29. syyskuuta, armon vuonna 2008 on Espoon tuomikapituli antanut seuraavansisältöisen lausuman:
Tuomiokapituli hylkäsi rovasti Liisa Tuoviseen kohdistetut kantelut
Espoon hiippakunnan tuomiokapituli on hylännyt rovasti Liisa Tuovista vastaan tehdyt kantelut. Kantelut koskivat kirkkolain, kirkkojärjestyksen tai Raamatun vastaista toimintaa. Tuomiokapituli katsoi, että rovasti Tuovinen on toiminut kirkon yhteisten päätösten mukaisesti toimittaessaan rukoushetken samaa sukupuolta olevien puolesta. Tuomiokapituli käsitteli asiaa istunnossaan maanantaina 29. syyskuuta.
Tuomiokapitulin mukaan rovasti Tuovinen on toteuttanut papin pastoraalista tehtävää rukoilemalla parisuhteen rekisteröineiden nuorten puolesta ja siunaamalla heitä. Hän on soveltanut rukoushetken kaavaa ottaen huomioon tilanteen erityisvaatimukset. Tässä hän on toteuttanut kirkkojärjestyksen periaatetta, jonka mukaan jokaisella on oikeus sielunhoitoon ja rukoukseen.
Rovasti Liisa Tuovinen toimitti rukoushetken samaa sukupuolta olevien nuorten puolesta Hvittorpin leirikeskuksessa Espoossa 12.7.2008. Tämän johdosta tuomiokapituliin saapui yhdeksän kantelua, joissa vaadittiin tuomiokapitulia ryhtymään toimenpiteisiin rovasti Tuovisen toiminnan johdosta.Lisätietoja:
Espoon tuomiokapituli puh. XX XX XXXX klo 9-17
Tiedotuspäällikkö Iiris Kivimäki puh. XXX XXX XXXX
Rovasti Liisa Tuovinen puh. XXX XXX XXXX
Eräänä tärkeänä kristillisen kirkon piirteenä on pysyminen tunnustuksessa ja totuudessa. Totuuden muuntelu ja totuuden ja rehellisyyden vaihtaminen vilppiin on monissa vaikeissa tilanteissa itsekullekin houkutteleva tie, mutta sillä tiellä on lyhyet jäljet ja se johtaa perikatoon. Tässä tapauksessa kirkolla on ollut käsiteltävänä vaikea yhteiskunnallis-teologinen probleema ja se on joutunut tavallaan ratkaisemaan kysymystä saman sukupuolen parisuhteisiin suhtautumisessa tilanteessa, joka on ollut voimakkaasti jännittynyt.
Kirkon alkuperäinen suunnitelma oli pitää yllä näennäisneutraalia, hieman kuulostelevaa ja tunnustelevaa asetelmaa ja lykätä piispainkokouksen työryhmän mietintöä samaa sukupuolta olevien parien siunauskaavasta mahdollisimman pitkälle. Viime heinäkuu kuitenkin muutti tilanteen kertaheitolla, kun kirkko joutui selkä seinää vasten siinä, että se joutuu välittömästi ottamaan kantaa siihen, että rovasti Liisa Tuovinen oli ensimmäistä kertaa Suomen evankelisluterilaisen kirkon historiassa käyttänyt kirkoksi vihittyä tilaa samaa sukupuolta olevan parin "siunaamiseen". Asiaa mutkisti edelleen se, että tilanteesta on julkisen todistusaineiston perusteella tehty vartavasten avioliittoon vihkimistä muistuttava ja sen tarkoitusperäksi nimenomaan osoittaa mieltä sukupuolineutraalin kirkollisenkin avioliiton puolesta.
Espoon tuomiokapitulin oli siis pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja todeta kantansa tapahtuneeseen ennen kuin mitään vuosikausien päästä odotettavia työryhmälausuntoja voitaisiin ottaa huomioon ja liittää asian käsittelyyn. Tuomiokapitulilla oli seuraavat vaihtoehdot:
- Todeta virkavirhe tapahtuneeksi ja rangaista rovasti Tuovista pappisoikeuksien pysyvällä tai määräaikaisella menettämisellä tai varoituksella.
- Todeta rovasti Tuovisen suorittaneen toimituksen epähuomiossa siitä, että se tehtiin kirkkotilassa ja jättää tällä perusteella rangaistuksetta, tehden kuitenkin linjauksen siitä, että kirkkotilojen käyttö tällaiseen on (toistaiseksi jatkossa) kielletty.
- Todeta samaa sukupuolta olevien parien siunaaminen ja vihkiminen kirkossa suotavaksi ja hyväksi asiaksi.
- Osoittaa hyväksyntää ja jättää rovasti Tuovinen rangaistuksetta vääristellen sitä tietoa, mikä sillä itsellään on varmasti ollut tapahtuneesta ja sen teologisista taustoista.
Se valitsi neljännen vaihtoehdon, joka on sekä hereettinen, että myös täysin valheellinen. Perusteluita:
Tuomiokapituli katsoi, että rovasti Tuovinen on toiminut kirkon yhteisten päätösten mukaisesti toimittaessaan rukoushetken samaa sukupuolta olevien puolesta.
V: Kirkolla ei ole mitään tällaista yhteistä päätöstä. Päinvastoin, kirkolla on lukuisia arvovaltaisia ja voimassaolevia Raamattuun ja tunnustukseen perustuvia päätöksiä, joiden mukaan samaa sukupuolta olevien parien sukupuolisuhde on syntiä.
Tuomiokapitulin mukaan rovasti Tuovinen on toteuttanut papin pastoraalista tehtävää rukoilemalla parisuhteen rekisteröineiden nuorten puolesta ja siunaamalla heitä.
V: Papin pastoraalinen tehtävä ei koskaan voi olla synnin ja vääryyden siunaaminen. Kirkkokäsikirjoissa on sen sijaan esim. messujen kaavoissa synnintunnustus, rukous ja synninpäästö.
Hän on soveltanut rukoushetken kaavaa ottaen huomioon tilanteen erityisvaatimukset. Tässä hän on toteuttanut kirkkojärjestyksen periaatetta, jonka mukaan jokaisella on oikeus sielunhoitoon ja rukoukseen.
V: Todistusaineiston perusteella hän on soveltanut avioliiton siunaamisen kaavaa eikä rukoushetken kaavaa. Tämä tekee irrelevantiksi puida rukoushetkeä koskevia kirkkojärjestyksen periaatteita tässä yhteydessä.
Minulla ei ole käsitystä, millä tavalla kirkko pääsee irti tämän tuomiokapitulipäätöksen rasitteista. Mitä kirkko sanoo, kun tarkoituksena on myöhemmin televisiossa esittää tilaisuudessa tehdystä videokuvauksesta hääohjelma? Varmaa on se, että tämä nostaa taas kirkostaeroamislukuja ja että kirkon alkuperäisessä tiedotteessa olleet puhelinnumerot (jotka hienotunteisesti tästä lainauksesta peitin), tulevat käymään pidemmän aikaa tulikuumina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti