Kesä alkaa kohta olla lähellä tähtitieteellistä puoltaväliään, ja perjantain ja lauantain välisenä yönä vietetään jälleen juhannusta. Juhannuksen läheisyyden ovat huomanneet myöskin eräät virvoitusjuomien valmistajat. Olen viime päivinä säännöllisesti nähnyt busseissa ja metrotunneleissa mainoksia, joissa keskitytään nimenomaan makeisiin, limonadeja muistuttaviin alkoholijuomiin ja käytetään alaikäisiä kosiskelevaa kieltä, välillä erogeenisten alueiden nimiäkin hipovia sanaleikkejä. Huomattakoon, että esimerkiksi oluita tai laadukkaita aitoja siidereitä ei mainosteta lainkaan yhtä paljoa. Tämän rinnalle voisi nostaa myös alkoholijuomia koskevat "kissanainen"-mainokset ja radiomainoksen, jossa viini yhdistettiin nuoreen romanssiin.
Tällaisella kampanjoinnilla alkoholijuomateollisuus tekee itselleen karhunvatukkaisen palveluksen. Jos se osaisi itse säädellä itseänsä mainosasiassa ja noudattaa vähemmän alaikäisiä houkuttelevaa linjaa, niin se voisi jäädä myös paremmin rauhaan eduskuntakeskusteluilta ja hallituksen paineilta. Koska itsesäätely kuitenkin näyttää niinkin puutteelliselta kuin se on, niin on hyvinkin mahdollista, että asiassa tullaan näkemään hallinnollisia päätöksiä, jotka ovat paljon rajumpia ja kaupan sektorin kannalta epämiellyttävämpiä kuin mihin olisi muuten päädytty.
Esimerkkejä ei tarvitse kaukaa hakea; pikaluottoyhtiöiden toimintaa on alettu suitsia rajusti (mikä on itsessään hyvä asia), samoin tupakkatuotteet ja tupakointi joutuvat jatkuvasti ahtaammalle. Ravintoloiden tupakointikiellon johdettua energiasyöppöihin talvilämmitettyihin terasseihin, jäänee se terassitupakointikin monilta väliaikaiseksi iloksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti