lauantai 22. marraskuuta 2008

Formula-ykkösen tempoilevat uudistushankkeet


Joitakin päiviä sitten Bernie Ecclestone, joka on Formula 1-sarjan kaupallisten oikeuksien haltija, ehdotti, että pistelaskujärjestelmään tehtäisiin radikaali uudistus, jossa kuljettajat eivät enää saisi henkilökohtaisia MM-pisteitä. Sarjan voitto ratkaistaisiin ensisijaisesti voittojen perusteella, jos ne ovat tasan, niin kakkossijojen perusteella jne. Ehdotus on kuitenkin Formula 1:n luonteen ja tavoitteiden kannalta käsittämättömän huono.

Nykyinen järjestelmä antaa kahdekselle parhaalle kuljettajalle pisteitä järjestelmän 10-8-6-5-4-3-2-1 mukaan, mikä selvästi painottaa auton moottorin ja muiden osien kestävyyden tärkeyttä. Nykyjärjestelmässä aina ei tarvitse voittaa, vaan etenkin kakkos- ja kolmossijat ovat tarpeeksi hyviä tasaiseen pisteiden keruuseen. Onpa jopa niin, että nyt päättyneellä ja edellisellä kaudella sarja on voitettu ainoastaan 1 pisteen marginaalilla. Siinä vaiheessa hävinnyt voi maalilinjalla puuskuttaa ja pohtia yöunissaan lukemattomat kerrat, että voi kun jos olisin siinä ja siinä kisassa ajanut kahdeksantena maaliin mieluummin kuin seinään.

Jos koko pitkä sarja muuttuu pelkästään voittopainotteiseksi, johtaa se ensinnäkin isompiin kompromisseihin autojen kestävyyden kanssa, mikä huonontaa entisestään kyseisen lajin ympäristöimagoa. Samaten se saattaa turhaannuttaa huonompaan voittokantaan pääsevät pikkutallit pois koko sarjasta.

Formula 1:ssä on toinenkin vika, sen sääntöjä muutellaan liian tiheästi ja kaikki muutokset eivät välttämättä ole lajin turvallisuudellekaan eduksi. Esimerkkeinä tällaisista turhista muutoksista voisi mainita KERS-järjestelmän, jonka tarkoituksena on uudelleenhyödyntää jarrutusenergiaa tiukoissa ohituksissa ja sileiden slicksirenkaiden ottaminen käyttöön. Ylimääräiset ohituskiihdytykset yhdistettynä huonomman pidon renkaisiin voivat aikaansaada karmeata jälkeä etenkin niillä radoilla, joilla on betonikaiteet lähellä molemmin puolin. Tällaisia ratoja ovat esimerkiksi Monaco, Valencia ja Singapore ja aiemmin myös Montreal. Onni ei kestä loputtomiin ja tulee vielä päivä, jolloin käydään kuumaa keskustelua oikeusjutuista ja vakuutussopimuksista tilanteessa, jossa joku F1-kuljettaja ajaa kilpailussa kuolonkolarin. Sellainen saattaisi nykytilanteessa jopa lopettaa sarjan kesken kauden.

Ei kommentteja: