tiistai 4. toukokuuta 2010

Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön rangaistusten koventamistavasta

Oikeusministeriö on esittänyt lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten koventamista, mutta tapa, jolla sitä esitetään, on omituinen, eikä sovellu hyvin muuhun suomalaiseen rikoslainsäädäntöön. Esitys on nähtävillä osoitteessa:

Työryhmä ehdottaa lapsille parempaa suojaa seksuaalirikoksia vastaan

Lain vikoja on useita, silmiinpistävin on se, että lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja törkeää lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä koskevia tunnusmerkistöjä on sekoiteltu momentilta toiselle, mutta tosiasiallisilla sanamuodoilla varmistettu, etteivät rangaistusasteikot oikeasti kovene. Erikoisin järjestely on laittaa alle 16-vuotiaiden kanssa sukupuoliyhdynnässä oleminen lähtökohtaisesti törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnusmerkistön alle, josta se lähes varmasti lievemmissä tapauksissa putoaisi tavalliseen tekomuotoon tai ikäeron ollessa pieni, rankaisemattomuuteen. Laki sisältää myös muutoksia rikosrekisterien pitämiseen ja lapsipornografian määrittelyjä epämääräistetään myös fiktiivisiin teoksiin. Jotkut voivat siis ainakin teoriassa saada sakkoja ja 5 vuodeksi rikosrekisterimerkinnän japanilaisista mangapiirrossarjoista.

Todellisuudessa olisi kaivattu selkeämpää tekojen vakavuusasteikkojen erittelyä ja rangaistusasteikkojen aitoa koventamista törkeimmissä ja väkivaltaisimmissa tapauksissa. Fiktiivinen lapsipornomateriaali tai "lapsipornomateriaali" tai nuorten seurustelusuhteet eivät vaadi tekojen vakavuusasteeseen nähden implementoitua sharia-lakia ja drakonisia yhteiskunnallisia kansalaisluottamuksen menetykseen rinnastettavia rangaistuksia osakseen. Sen sijaan vaikka tapaukset, joissa isä tai äiti käyttävät omia pieniä lapsiaan seksuaalisesti hyväkseen vuodesta toiseen ja monet muut vastaavat teot vaativat nykyistä ankarampaa puuttumista.

Selkeintä olisi noudattaa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön kriminalisoinnissa normaalia suomalaista rikosoikeuskäytäntöä ja jakaa teko tavalliseen, lievään ja törkeään tekomuotoon. Lievän tekomuodon sovellusalaa voidaan erityisesti rajata ikäerojen suhteen ja sillä tavalla eriyttää ne teot, joiden sovitukseksi voi riittää sakko tai korkeintaan 2 vuoden vankeusrangaistus. Tämä mahdollistaisi vastaavasti tavanomaisesta tekomuodosta esimerkiksi 1-10 vuoden ja törkeästä tekomuodosta jopa 6-12 vuoden rangaistusasteikon, jolloin etenkään jälkimmäiset eivät kärsi kevyestä rangaistusminimistä ja sen aiemmin ohjailemasta ennakkopäätössumasta.

Ei kommentteja: