Odotetusti Autoliitto on hiljattaisessa kannanotossaan vastustanut pääkaupunkiseudulle kaavailtuja ruuhkamaksuja niiden kaikissa muodoissaan, käyttäen mitä värikkäimpiä perusteluja, suurituloisten suosimisesta alkaen. Se, mikä kyseisessä kannanotossa on silmiinpistävää on se, että Autoliitto myöntää pääkaupunkiseudun ruuhkaongelman olemassaolon sekä poikittais- että säteittäisliikenteessä, muttei tarjoa mitään vastausta asian helpottamiseksi.
On tosiasia, että ylimääräinen veroluontoinen maksu, menee se sitten kunnille tai valtiolle, on aina epäpopulistinen, mutta pääkaupunkiseudun tapauksessa joudutaan jossakin vaiheessa asukasluvun kasvaessa välttämättä ottamaan käyttöön näitä kipeitäkin keinoja. Ruuhkamaksu vaatii omasta mielestäni ehdottomasti vastapainoksi joukkoliikenteen lippujen hintojen alentamisen noin puoleen nykyisestä ja liityntäpysäköintimahdollisuuksia noin Kehä I:n tasalla kaikissa ilmansuunnissa niille, joille oman auton käyttö kodin lähellä esimerkiksi lasten päiväkotiin viemiseksi ennen töitä tai lasten hakemiseksi sieltä on välttämättömyys. Tässä siis otetaan huomioon yleinen skenaario, jossa koti ja lasten hoitopaikka on Helsingin, Espoon tai Vantaan lähiöalueilla, mutta työpaikka keskustassa tai muualla säteittäisliikenteen päässä pääkaupunkiseudulla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti