lauantai 6. maaliskuuta 2010

"Toisen tutkinnon" maksullisuus

Jatketaan edelleen koulutuspolitiikalla. Yksi lukukausimaksukeskustelujen aiheista on ollut "toisen tutkinnon" maksullisuus. Jotta tämän vaihtoehdon todellista merkitystä voisi pohtia, vaatii se suomalaisen koulutusjärjestelmän rakenteen ymmärtämistä ja sen perusteella tehtäviä tarkentavia kysymyksiä. Koulutusjärjestelmämme vuonna 2010 on likimäärin alla olevan kaavion näköinen.

Poikittaiset katkoviivat kuvaavat eri koulutustasojen yhteiskunnallista merkitystä työelämän kannalta, sekä tutkintojen vaativuutta ja arvostusta. Yhtenäiset nuolet kuvaavat tavanomaisia siirtymiä eri tutkinnoista seuraaviin, katkoiset nuolet sellaisia siirtymiä, jotka eivät kaikissa tapauksissa ole mahdollisia. Historiallisista syistä kaaviossa on nähtävissä vasemmalla puolella ja ylhäällä ns. "akateeminen putki" ja oikealla ns. "ammatillinen putki".

Toisen tutkinnon maksullisuus ymmärretään perinteisesti niin, että jos jollakin henkilöllä jo on maisterintutkinto ja hän suorittaisi eri alalta toisen maisterintutkinnon, niin hän joutuisi siitä tutkinnosta maksamaan erikseen lukukausimaksut. Toisaalta jo nykyisessäkin järjestelmässä on tällainen piirre, joskin lievempänä, koska toista maisterintutkintoa varten ei enää saa opintotukea lainkaan tai vain osittain. Lisensiaatin- ja tohtorintutkintoja varten opintotukea ei saa lainkaan. Ylimääräiset maksurasitteet toista maisterintutkintoa tai jatkotutkintoja varten eivät yleensäottaen ole mielekkäitä, etenkään henkilöiltä, jotka suoriutuvat opinnoista hyvin ja tavoiteajoissa.

Toisen tutkinnon maksullisuudesta tulee sosiaalipoliittinen ongelma, jos se laajennetaan kaaviossa niihin nuoliin, jotka vievät oikeanpuolisesta "ammattiputkesta" vasemmanpuoliseen "akateemiseen putkeen". Esimerkkinä tällaisesta tilanteesta olisi toisen tutkinnon maksun vaatiminen henkilöltä, joka ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuaan hakeutuu opiskelemaan kandidaatiksi ja maisteriksi. Jotkut ylioppilaaksi kirjoittautuneet, jotka eivät ole päässeet yliopistoon, hakeutuvat toisena vaihtoehtonaan ammattikorkeakouluun ennemmin kuin pitävät välivuosia. Tällaisen valinnan tekemisestä ei saisi pelotella pois sillä pakotteella, että ammattikorkeakoulun valitessaan polttaa siltoja takanaan päästä suorittamaan yliopistotutkinto myöhemmin verorahoitteisesti.

Teoriassa ja pitkälti käytännössäkin ammattikorkeakoulu toki tarjoaa hyvät työllistymismahdollisuudet, etenkin yksityisellä sektorilla, mutta joillakin on hyvä syy ja tarve täydentää koulutustaan myöhemmin yliopistotasoiseksi. Yliopistotutkintoja vaaditaan erityisesti valtiollisten ja kunnallisten virkojen täytössä ja joskus suuryrityksissä ylemmän johdon paikkoja täytettäessä.

"Ylempi ammattikorkeakoulututkinto" on jäänyt sisältönsä puolesta minulle hieman epäselväksi ja se on yleensäottaen suomalaisessa koulutusjärjestelmässä varsin uusi ja kokeiluluontoinen tulokas. Jatkossa tulisi koulutusjärjestelmää yleisesti kehitettäessä miettiä sen eri osien tarkoituksenmukaisuutta, koska monimutkaisuus on usein myös kallista.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

AMK-tutkinto vastaa paperilla nykyään kandidaatin tutkintoa. AMK-jatkotutkinnon pitäisi vastata maisterin papereita. Käytännössä se ei ihan vastaa. Tavallinen AMK-paperi vastaa kuitenkin ainakin osalla aloista kandin papereita, ja AMK-tutkinnon tehnyt voi aloittaa suoraan maisterivaiheen opinnot.

Joillain aloilla AMK-jatkotutkinto on toiminut. Esim. sairaanhoitajien jatkokoulutukseen se voi olla hyvä väline. Toisilla aloilla siitä on tullut lähinnä rahantekokone amk-koulutusta tarjoavalle koululle.

Mikko N. kirjoitti...

Eräs selkeä esimerkki siitä, milloin AMK-tutkinnot, myöskään ylempi AMK, ei vastaa yliopistotutkintoja, on Aalto-yliopiston teknillis-tieteellisten linjojen (TKK:n) jatko-opinto-opas, jossa säädetään eksplisiittisesti, että tällaisia tutkintoja suorittaneet eivät ole siellä jatko-opintokelpoisia, vaan ohjataan suorittamaan perustutkintoa. Uskon, että sama koskee siellä myös kauppatieteellisiä linjoja.

Kun olen lukenut asiasta tarkemmin, olen huomannut "ylemmän AMK:n" periytyvän EU:n Bolognan prosessista, joka velvoitti tällaisen vaihtoehdon kehittämään, mutta tällä hetkellä palikat eivät ainakaan Suomessa sovi kovin hyvin yhteen.

Angloamerikkalaisessa koulutusmaailmassa AMK:ta vastaa college, joka on siellä tyypillinen lukion ja yliopistojen välimuoto. Niissä opiskelleista lahjakkaimmat ja (valitettavasti toisaalta) maksukykyisimmät hakeutuvat varsinaisiin yliopistoihin.

Anonyymi kirjoitti...

Jeps. Paperien mukaan vastaavuus on virallisesti vain ammattikorkean perustutkinnolla ja kandilla. Siinäkin tapauksessa yliopisto saa määrätä halutessaan korkeintaan vuoden opinnot, jos omasta mielestä amk ei ole vastaava tutkinto:

http://www.jyu.fi/bologna/bologna-faq.html

Mutta monessa paikassa amk tutkinto ja kandi rinnastetaan. Mikä näkyy mm. palkkauksessa (tosin amk-tutkinnolla saa yleensä paremman palkan kuin kandin papereilla. Työelämässä kun valmistunut amk osaa yleensä tehdä jotain, kun taas kandi on suorittanut vasta perusopintoja ja on melkein kokonaan erikoistumatta omalle alalleen)

Mutta amk-jatkotutkinnon ja maisterin tutkinnon kohdalla ei näin hyvää yhteensopivuutta siis tosiaan ole. Moni amk-jatkotutkinto on jopa sellaiselta alalta, ettei yliopistossa ole vastaavaa tutkintoa. Ja kun tutkinnon sisältökin on käytäntöpainotteinen, toisin kuin graduun tähtäävä maisterintutkinto, niin ei amk-jatkotutkinto tosiaan jatko-opiskeluun tohtoriksi anna valmiuksia. Eikä sitä sellaisen asian kohdalla rinnastetakaan. Mutta esim. yrityksessä johonkin käytännön hommaan haettaessa amk-jatkotutkinnon tehneen ja omaan alaansa erikoistuneen osaaminen voi olla parempaa kuin vasta valmistuneen maisterin. Ja siinä molemmat nähdään sitten ylempinä korkeakoulututkintoina. Tutkijahommat on sitten oma aiheensa.

Anonyymi kirjoitti...

Tekninen virhe kaaviossa: kandidaatti on alempi korkeakoulututkinto, maisteri ylempi. Molemmat ovat yliopistotutkintoja.

Sitä ainakaan laissa ei lue, että amk-perustutkinto olisi alempi korkeakoulututkinto tai että ylempi amk-tutkinto olisi ylempi korkeakoulututkinto. Mutta korkeakoulututkintoja ne ovat.

Mikko N. kirjoitti...

Mainittua "teknistä virhettä" kaaviossa ei ole, jos katsoo, miten olen piirtänyt katkoviivat. Ne menevät sopivasti ristiin niin, että jättävät kandidaatintutkinnon ylemmän korkeakoulututkinnon rajan alle ja ylemmän AMK-tutkinnon yliopistotutkinnon rajan alle.

AMK-tutkintojen luokittelussa korkeakoulututkinnoiksi olen kaaviossa noudattanut laissa säädeltyjä kunnallisen ja valtiollisen virantäytön ohjeita ja niihin liittyviä vastaavuuksia. Järkevyys on kokonaan toinen kysymys.