Helsingin keskustassa on tänään sattunut katastrofi, jonka seurauksena Rautatientorin metroasema lainehti vettä ja kyseinen metroasema saattaa olla viime tietojen mukaan poissa käytöstä jopa kuukausia. Jos tilanne on vielä pahempi, eikä asemaa pystyisi näin pitkään aikaan ohittamaankaan, olisi Helsingin keskusta vailla metroliikennettä yli koko vilkkaan joulunalusajan. Seurauksena tulisi olemaan ennennäkemätön liikennekaaos.
On mahdollista, että eduskunta joutuu säätämään nopealla aikataululla lakeja yksityisautoilun rajoittamisesta Helsingin keskustan alueella tällaisen tilanteen vallitessa. Eräs ratkaisu olisi sulkea keskusta muulta kuin julkiselta liikenteeltä (bussit ja taksit), liikuntaesteisten kuljetuksilta erityistä lupaa vastaan sekä hälytysajoneuvoilta arkisin kello 6-9 ja 15-18 välisinä aikoina. Kehä I:lle pitäisi laittaa joitakin suoria bussilinjoja (ei hitaasti kiertävää Jokeria) Tapiolan ja Itäkeskuksen välille ja suositella Espoon ja Itä-Helsingin välistä liikennettä tehtäväksi keskusta kiertäen.
On myös pidettävä huoli siitä, ettei tällainen katastrofi saa toistua ja että valmiudet päästä heti käsiksi putkiin ja monitoroida niiden toimintaa myös elektronisesti tietokoneruuduilta, toteutetaan. Asia on erityisen tärkeä länsimetroa suunnitellessa ja rakentaessa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Yksityisautoilijoilla voisi olla nyt hieno hetki osoittaa yhteisvastuullisuutta ja ottaa samaan suuntaan matkaavat työkaverit ja tuttavat kyytiin. Jotta keskustaan ylipäätään päästäisiin, voisi kaupunginjohtajamme Pajunen tehdä rohkean ja edistyksellisen ratkaisun ja sallia poikkeuksellisesti pysäköinnin esimerkiksi puistojen nurmikoille ja antaa muuten ahkeroiville pysäköinninvalvojille samalla palkallista vapaata siihen saakka kun metro taas kulkee. Esimerkiksi Ruttopuiston nurmikoista on tällä hetkellä harvinaisen vähän iloa kenellekään, ja ruoho ehtisi hyvin palautua kevääseen mennessä muutaman auton jättämistä painalluksista...
Onneksi liikenne saatiin kuitenkin pelaamaan Kaisaniemeen asti, koska se oli ilmeisen ratkaisevaa sen kannalta, ettei rajuihin poikkeusjärjestelyyn tarvinnut ryhtyä. Joudun itse työmatkani puolesta testaamaan asiaa päivittäin ja näyttää siltä, että nykytilanne tarkoittaa +15 minuuttia per työmatkasuunta etelä-Espoosta itä-Helsinkiin. Se on harmillista, mutta siedettävää.
Lähetä kommentti