Liittyen aiempaan viestiini samaa sukupuolta olevien parien adoptiosta, vastaavanlaista ikävää on tulossa hallitukselta lisääkin. Hallituksen esitys 89/2008 vp (Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista) on salakavala ja heikentää adoptoitujen lapsien oikeuksia tietää omasta alkuperästään. Sen 38 § 3 ensimmäistä momenttia nimittäin kuuluvat:
38 §
Ottolapsisuhdetta koskevan tiedon luovuttamisen rajoitukset
Väestötietojärjestelmään talletettuja tietoja ottolapsisuhteesta ja siitä kuka on ottolapsen biologinen vanhempi, voidaan luovuttaa vain:
1) ottolapselle, jos hän on täysi-ikäinen;
2) ottolapselle ja ottovanhemmille yhteisesti, jos ottolapsi on täyttänyt viisitoista vuotta;
3) ottovanhemmille, jos ottolapsi on alle viisitoistavuotias, ja kysymys on ottolapsen terveyttä tai turvallisuutta välittömästi koskevasta tietotarpeesta;
Kun aiemmin adoptoitu lapsi saattoi milloin tahansa tarkastuttaa kirkkoherranvirastosta tai siviilirekisteristä tiedon siitä, onko hän adoptoitu vai ei ja keitä ovat hänen biologiset vanhempansa, niin nyt tämä oikeus ollaan häneltä riistämässä ennen täysi-ikäisyyttä. Asiaa ei mitenkään voi verrata hedelmöityshoitolain 1237/2006 vastaavanlaiseen rajoitukseen, koska adoptiolaissa kysymys on vanhemmasta tai vanhemmista, jotka mahdollisesti ovat elossa ja joiden kanssa lapsella on aiemmin ollut suhde kun taas hedelmöityshoitolaissa kysymys on sukusolun luovuttajasta, joka hänkin tietysti on biologinen vanhempi, mutta ehkä kuitenkin etäisempi.
Mitään järkeä tällaisessa ei ole, kyseessä on puhtaasti ihmisoikeusloukkaus, koska ei lapsen edun mukaista voi olla, että häntä koskevia tärkeitä henkilökohtaisia tietoja häneltä itseltään pimitetään. Hallituksen motiivista tässä asiassa minulla on varsin ikävä epäilys - siellä alitajuisesti tiedostetaan, että esimerkiksi jotkut samaa sukupuolta olevien parien sisäiset adoptiot tai muuten löyhempien sääntöjen perusteella tehtävät adoptiot saattavat kohdata myöhemmin rajua kritiikkiä ja lapsi saattaa esimerkiksi murrosiän kynnyksellä haluta selvittää täsmälleen, mikä on hänen biologinen alkuperänsä ja miksi hänet on annettu ottolapseksi. Erityisesti, jos lapselta tämän seurauksena puuttuu sosiaalinenkin äiti tai isä, niin tiedonsaantioikeuden merkitys vain korostuu.
Asiaa koskevia linkkejä:
- Eduskunnan sivu, jolta löytyvät uusimmat lakiehdotukset.
- FINLEX, josta löytyy ajantasainen lainsäädäntö.
Laki lapseksiottamisesta (adoptioita säätelevä laki) löytyy FINLEX:istä diaarinumerolla 153/1985.
PS: oma ehdotukseni tämän lainkohdan muuttamisesta järkevämmäksi on (numeroiden siirtyminen jätetty huomioimatta):
38 §
Ottolapsisuhdetta koskevan tiedon luovuttamisen rajoitukset
Väestötietojärjestelmään talletettuja tietoja ottolapsisuhteesta ja siitä kuka on ottolapsen biologinen vanhempi, voidaan luovuttaa vain:
1) ottolapselle (Poist.);
2) (Poist.)
3) ottovanhemmille, jos (Poist.) kysymys on ottolapsen terveyttä tai turvallisuutta välittömästi koskevasta tietotarpeesta ja ottolapsi on ikänsä tai terveydentilansa vuoksi estynyt ilmaisemasta tahtoaan;
7 kommenttia:
Kuinka tämä toimisi silloin, jos lapselta ei voida salata adoptiota. esim. erilaisen ihonvärin tai muun rodullisen ilmentymän takia. Tällaiset lapset alkavat hyvin aikaisessa vaiheessa ihmettelemään erilaisuuttaan. Keskittyykö laki vain suomalaisten lasten adoptioihin. Siitä olen varma, että lapsi alkaa puntaroimaan mielessään aika varhaisessa vaiheessa, miksi hänellä on 2 isää tai 2 äitiä, miten hän on syntynyt isästä, jos muilla tarvitaan äitikin...
No enpä juuri muuta tiedä kun, ettei se oikein toimisi. Ainoa, missä se näkyisi, olisi se, että sekä ottolapsi että ottovanhemmat joutuisivat olemaan salauslakipykäliin sidottujen viranomaisten edessä tyhjin käsin kun lapsen taustaa ja identiteettiä haluttaisiin selvittää, jos ottolapsi olisi peräti alle 15-vuotias.
Jos asia nousee kunnolla eduskunnassa keskusteluun, niin on toiveita, ettei laki voisi läpäistä valiokuntakäsittelyitä tuollaisessa muodossa. Perustuslakivaliokunta on aiemminkin suhtautunut nuivasti siihen, että viranomaiset pitävät hallussaan henkilöä koskevia tietoja, joihin hänellä itsellään ei olisi pääsyä.
Samoin kysymys samaa sukupuolta olevien adoptiosta ja ilman isää tai äitiä jäämisestä on ongelma. Osittain se ongelma, että tieto biologisesta isästä voidaan salata 18-vuotiaaksi asti on tullut jo nyt huonosta hedelmöityshoitolaista käsin (jos sopivantyyppisiä luovuttajia löytyisi).
Harmillista.
Valitettavasti kyseinen laki meni lähetekeskustelusta läpi valiokuntakäsittelyyn ilman kriittisiä kommentteja. Jatkotoimenpiteet vaatinevat lakivaliokunnan 'herättämistä' tästä asiasta.
Näiltä lapsilta ollaan siis viemässä
ihmisoikeudet ! Suomen lain mukaan liian läheisten ihmisten väliset avioliitot on lailla kielletty; nyt kun adoptiolapsille ei anneta tietoja todellisesta syntyperästään tulee se aikaansaamaan tilanteen, jossa sukuruntsaus on tosiasiassa sallituua.
Jo nyt maistraatin väestötietojärjestelmässä on 10 - 20% virheellisyyksiä; tai isää ei tiedetä ... pian ei tiedetä äitiäkään ja sukuruntsaus sallitaan !
Olen jo 4 vutta yrittänyt saada "oikeuslaitosta" ottamaan kantaa onko pätevämpi maistraatin tietokanta vai DNA-tutkimus ... vastausta en ole saanut !
Voi näitä lapsiparkoja !
Sille, että avio-olettaman perusteella väistämättömästi tulee joillekin kirjattua isäksi äidin aviomies biologisen isän sijasta, ei voitane mitään. Joskus asia ei tule edes ilmi, ennen kuin vasta myöhään.
Mitä sen sijaan tähän adoptiojuttuun tulee, niin se on kyllä poliittista likapyykkiä ja siinä halutaan tai ainakin on yritetty harjoittaa salailua. Salailun tarvetta ei voisi mitenkään ymmärtää lapsen edulla, vaan oletan motiivina olevan ennemminkin se, että haluttaisiin salata adoptioprosessissa olleet kyseenalaisuudet.
Vastoin edellistä viestiäni, laki meni siis eduskunnasta hallintovaliokuntaan eikä lakivaliokuntaan. Olen lähettänyt sähköpostia kaikille hallintovaliokunnan jäsenille ja osa heistä on vastannut. Ainakin kahdesta viestistä käy ilmi, että kyseiset kansanedustajat (1 kokoomuksen, 1 SDP:n) pitävät esilleottamaani ongelmaa todellisena, johon on valiokuntakäsittelyssä puututtava.
Myös tämän eduskunta halusi salata.
Eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen 876/2/05 mukaan poliisilla ei ole oikeutta tutkia ministerivastuuasiaa !
Päätöstäkään ei uskallettu julkaista ennenkuin 20.12. 2007 !
Rikoslaki tuon asian osalta korjattiin hiljaisuudessa 1.5. 2008; ettei missään tapauksessa kansainvälinen rikostuomioistuin tule toimivaltaiseksi !!!
Lakiesitys asiasta annettiin ennenkuin "oikeusasimeis" julkisti tuon päätöksensä !
Kysymyksessä on melkoinen ihmisoikeusloukkausten peittely.
Osallisia VKSV; oikeusasiamies ja oikeuskansleri; joiden tehtävä tulisi olla kansalaisten oikeuksien suojelu ?
Kaikki he kuitenkin; kuten oikeusministerikin ovat huolissaan eduskunnan toimintakyvystä ja mahdollisen "ennakkopäätöksen" syntymisestä (OM sivut / asia euroopan oikeusministerien kokouksesta ).
On siis kansalaisten oikeusturvan mukaista ettei saataisi kansainvälisestä perhepolitiikasta ns. ennakkopäätöstä ?
Tietääkseni ennakkopäätökset aina vähentävät oikeuslaitoksen harkintavaltaa ja siten virkamiesten valtaa ... tätä "oikeusministeri" ei siis halua ?
Ymmärrän ... sillä samalla Eurooppalainen ennakkopäätös sitoo myös Suomen "oikeusjärjestelmää" !
Nykyisen "käräjäarpajais"-järjestelmän aikana ei se ainakkaan huononnus ole !
Tämän blogin muihinkin säikeisiin on lähetetty teksti koskien tuota samaa oikeusasiamiehen päätöstä. Toivoisin kuitenkin, että seuraavan kerran kun kyseinen asia nostetaan esiin, selvitettäisiin täsmällisesti, miten asia liittyy perheiden ja lasten oikeuksiin. Tämä on minulle jäänyt hieman epäselväksi.
Lähetä kommentti