maanantai 7. heinäkuuta 2008

Sukupuolineutraalia pakkopullaa herätysjuhlilla!

Muutama päivä sitten Vihreän Liiton Panu Laturi antoi Espoossa järjestetyillä herännäisten eli körttiläisten herätysjuhlilla seuraavanlaisen lausuman:

PL: Evankelis-luterilaisen kirkon piirissä on käyty keskustelua siitä, pitäisikö kirkon siunata myös samaa sukupuolta olevien parisuhteita. Keskustelussa on otettu kirkon sisältä kantaa myös siunaamisen puolesta.

  • Seksuaalinen suuntautuminen on synnynnäinen ominaisuus, ja sitä ei voi valita. Siksi Evankelis-luterilaisen kirkon olisi noudatettava kristinuskon tärkeintä arvoa, lähimmäisenrakkautta, ja siunattava myös samaa sukupuolta olevia pareja. Heidän hyvinvointinsa ei ole pois keneltäkään muulta, vaati Espoon Herättäjäjuhlilla vieraillut Laturi.
  • Eduskuntaan on tulossa syksyllä esitys samaa sukupuolta olevien parien perheen sisäisestä adoptiosta. Tämän esityksen hyväksyminen parantaa samaa sukupuolta olevien parien asemaa, mutta ei missään tapauksessa ole riittävä tasa-arvon kannalta.
  • Seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihmisen vapaasti valittavissa, siksi seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat ihmisoikeuskysymyksiä. Tämän takia Suomeen olisi säädettävä sukupuolineutraali avioliittolaki, joka kohtelee sekä miehen ja naisen, että naisen ja naisen tai miehen ja miehen välisiä avioliittoja samalla tavalla.
  • Toivon, että äänestettäessä sisäisestä adoptiosta, keskustan kansaedustajat, valitettavasta puoluekokouspäätöksestä huolimatta, kunnioittavat ihmisoikeuksia. Uskonnollinen vakaumus tai poliittinen mielipide ei oikeuta ihmisoikeuksien polkemista.


Joudun kommentoimaan tätä kokonaisuutta yksityiskohtaisesti, koska se, samoin kuin Vasemmistoliiton toimenpidealoite sukupuolineutraalin avioliiton puolesta ja vastaavat hankkeet mm. Kokoomuksen ja Keskustapuolueen puoluekokouksissa kertovat karua kieltään siitä, mihin näissä asioissa ollaan menossa.

Ensinnäkin, evankelisluterilaisella kirkolla ei ole mitään syitä siunata samaa sukupuolta olevia pareja. Sen lisäksi, että kirkolla on selvä opillinen kanta, jonka mukaan avioliitto on yhden miehen ja yhden naisen välille tarkoitettu ja että tämä tulee kaikille ilmi myös siitä, kun kirkossa avioliittoon kuulutetaan ja vihitään, niin Raamattuun ja tunnustukseen perustuen kirkolla on kanta myös homoseksuaalisuudesta. Oli se synnynnäistä geneettisistä tai muista syistä tai omaksuttu taipumus, niin se ei oikeuta kirkkoa suosimaan tai hyväksymään saman sukupuolen seksuaalisia suhteita. Tämä on sama asia kuin että vaikka jollakin olisi taipumus avioliittonsa pettämiseen tai varastamiseen, niin ei kirkossa siitä huolimatta kuuluteta, että ne olisivat asianmukaisia käyttäytymistapoja.

Mitä tulee sukupuolineutraaliin avioliittoon ja sen tärkeämpään kysymykseen lasten adoptoimisesta, olen kirjoittanut siitä blogissani aiemmin kesäkuussa
(ks. Saman sukupuolen adoptio on huono ajatus)
jonka suosittelen myös lukemaan, sillä se sisältää aiempia huomioitani siitä, millaisia ongelmia esim. nyt esitetty sisäinenkin adoptio saattaa aiheuttaa lasten ja etävanhempien oikeuksille.

Esityksen ongelmat eivät lopu siihen, koska sen läpimeno toisi seuraavia, osittain jo julkituotuja, osittain kansainvälisestä kehityksestä arvioitavissa olevia jatkoseuraamuksia:

  • Vaatimus ulkoisesta adoptiosta (tämä on käynyt ilmi jopa esimerkiksi Kokoomuksen puoluekokouksen hyväksymästäkin lausumasta)
  • Vaatimus rekisteröityjen naisparien avio-olettamasta. Tämä merkitsisi voimaan tullessaan sitä, että jos jatkossa naisparin toinen osapuoli saisi lapsen, oli syynä sitten keinohedelmöittäminen tai sivusuhde miehen kanssa, niin miestä ei julistettaisi isäksi eikä hän voisi isyyttä tunnustaa, vaan äidin naispari julistettaisiin automaattisesti toiseksi äidiksi! Tällainen olisi tietysti sukupuolten tasa-arvon, etävanhempana olevan isän sekä lapsen oikeuksien kannalta kammottava asia. Valitettavasti ei ole kuitenkaan utopistista olettaa, että tätä esitettäisiin, koska ensinnäkin se helposti "luiskahtaisi mukaan" avattaessa avioliittoa sukupuolineutraaliksi, toiseksi siihen voi tulla poliittisia paineita jopa ryhmäkurin voimin, jos hallitus haluaisi ns. säästää rekisteröidyt naisparit tuomioistuinten ruuhkauttamiselta ja adoptioprosessilta tullakseen "yhteisen" lapsensa vanhemmiksi.
  • Eri mieltä olevien vaientaminen. Kun kerran saman sukupuolen avioliiton ja adoption järjestelmä saatetaan voimaan, sen kannattajat mieltävät nämä samankaltaiseksi perusoikeudeksi kuin ihmisten oikeuden elämään. Tämä tarkoittaa sitä, että ne, jotka edelleen haluavat käydä asiasta poliittista keskustelua, esittää vastakkaisia mielipiteitä ja näiden lakien kumoamista, joutuvat huomaamaan olevansa rikollisia. Syytteet tulevat milloin herjauksesta, milloin kiihotuksesta kansanryhmän syrjintään. Jos joku julkisesti kirjoittaa tai sanoo jotakin saman sukupuolen avioliittoa vastaan, niin silloin häntä syytettäisiin myös siitä, että hän loukkaisi niihin adoptoituja lapsia (vaikkei se pitäisi paikkaansa). Hankaluudet tulevat koskemaan myös kirkon konservatiivista siipeä, vapaita uskonnollisia yhteisöjä ja herätysliikkeitä.

Ei kommentteja: